dinsdag 20 september 2011

Marokkaanse kip met dadels en oranjebloesemwater

Zo nu en dan krijg ik feedback over de stukjes die ik u hier voorschotel. Meestal komt die feedback van mijn lief of directe familie en is daarom onverdeeld positief. Maar niet zo heel lang geleden zei iemand: “je schrijft best aardig, maar met al dat dus en dusch moet je echt eens ophouden.”.

Nou ja zeg, dus en dusch zijn eigenlijk wel een beetje mijn ding, daar ga ik niet zo maar mee ophouden. Was mijn eerste reactie. Maar toen ik daar eens een paar dagen op had gebroed bedacht ik mij dat dus en dusch misschien ooit wel leuk waren, maar dat ik daar nu misschien te oud voor ben geworden. Dat het weliswaar wel leuk is om vlotte stukjes in spreektaal het www op te slingeren, maar dat ik dus en dusch prima zou kunnen weglaten. En nu ben ik wel erg benieuwd wat u er nu eigenlijk van vindt. Maar dan wel wat u er echt van vindt, van dat dus. Of Dusch.

En terwijl u nu allemaal mijn reactie dingetje vol zet met uw meningen maak ik weer eens Marokkaanse kip met dadels en oranjebloesemwater. Een klein beetje geleend van Kookook Marokkaans.

Marokkaanse kip met dadels en oranjebloesemwater
1 cm gember, geraspt
2 teentjes knoflook, gehakt
2 eetlepels honing
sap van 1 sinaasappel
zout en peper
6 kipkarbonades met vel en bot
150 gram dadels, pit verwijderd
1 theelepel kaneel
1 eetlepel oranjebloesemwater (bij Marokkaanse winkel of delicatessen winkel)
2 eetlepels amandelschaafsel

Maak van gember, knoflook, olijfolie, peper, zout en honing een pasta. Wrijf de kip hiermee in en laat een uurtje intrekken. Schenk een klein beetje water in een pan met een dikke bodem en breng dit aan de kook. Leg de stukken kip hierin en stoof, met de deksel op de pan in 40 minuten gaar. Voeg indien nodig een beetje extra water toe.
Haal de kip uit de pan en laat, in de oven, onder de gril, een kleurtje krijgen. Rooster intussen de amandelschaafsel in een droge koekenpan totdat deze geurt. Roer een eetlepel water, de dadels het kaneel en het oranjebloesemwater door het braadvocht in de pan en laat 10 minuten stoven. Die de kip terug in de pan en bestrooi met amandelschaafsel.O. En vries eventuele restjes gewoon in, daar weet ik ook wel weer iets lekkers voor.

4 opmerkingen:

Maaike zei

Mmm klinkt goddelijk
Misschien bij dit stukje هكذا , 'dus' in het Arabisch? ( zal de 'dus' verder niet missen)

Wandelaar zei

Het lijkt me heerlijk, en ik hoop het een keer van je te eten.
Maar zullen we dat oranjebloesemwater dan vervangen door een glaasje mandarijnenlikeur?

Moekejans zei

Lieve Irene,
Ga lekker door met je Dus/Dusch; ik vind het wel bij je horen!
Je recepten worden er niet beter of slechter van; je teks wel net een beetje smeuïiger wat mij betreft...

Neel zei

Mmmm... ik heb er ook eens op gebroed en ik ben het er niet helemaal mee eens. Ik vind nu en dan eens een dus en een duschje wel leuk. Het is ook wel echt jouw schrijfstijl, dusch vooral nietsch aan doen. Maar voor zoveel dingen geldt: alles met mate...