donderdag 1 september 2011

Bietensalade

In Nederland zeuren we massaal over hetzelfde. Over het weer bijvoorbeeld: te veel regen, te warm, te veel sneeuw. We klagen ook allemaal over de NS, files, de prijs van brandstof en de villa van onze kroonprins. Meestal houd ik niet zo van dat groepsklagen. En al helemaal niet hier. Er zijn meer dan genoeg blogs op het wereldwijdeweb waar mutserige huisvrouwen hun beklag doen over van alles en nog wat. U komt hier immers voor de gezelligheid. Maar vandaag maak ik een uitzondering.

Want. Lieve mensen. Vandaag. Deze 1 september, zag ik pepernoten in allerlei soorten, maten en smaken in de supermarkt liggen. Pepernoten, lieve mensen, pepernoten. In september. Ik vind het nogal vroeg. Ik koppel pepernoten nu eenmaal aan Sinterklaas. En laten we eerlijk zijn, het duurt nog heel lang voordat het Sinterklaas is. Toegegeven, het leek de afgelopen dagen wel weer voor Sinterklaas, maar het duurt dus echt nog maanden. Dusch. Als we nu allemaal die pepernoten gewoon niet kopen begrijpen de supermarkten dat misschien wel. En liggen de pepernoten volgend jaar misschien pas eind oktober in de winkel. Toch? Het is het proberen waard.

En wat moet u dan eten? Nu de pepernoten opeens in de ban zijn? Gewoon, bietensalade. Lekker met gebakken aardappeltjes.

Bietensalade
500 gram gekookte bietjes, zelf gekookt en schoongemaakt, of gewoon uit de koeling van de groente afdeling
2 lente-uitjes
1 groene appel
7 kleine zure augurkjes
100 gram spek in dobbelsteentjes
125 ml zure room

Bak de spekjes. Snijd de bietjes in dobbelsteentjes (ik doe dat met wegwerphandschoenen). Snijd de lente-ui in ringen, schil de appel en snijd deze in blokjes, snijd de augurkjes in dunne plakjes. Meng alle ingrediƫnten en serveer. Makkelijk dusch.

1 opmerking:

Maaike zei

Hehe er gebeurt hier weer wat! 2 maanden witte sangria was wat teveel van het goede...