woensdag 7 september 2011

Appelstamppot met pastinaak

Gingen we afgelopen zaterdag nog naar het strand, nu is het herfst.
En nu niet allemaal gaan piepen dat ik in mijn vorige log iets schreef over massaal zeuren over het weer. Ik zeur helemaal niet. Ik constateer alleen. Het is herfst.
Nadat de zomer ons zaterdag zijn beste dag toewierp laat de herfst ons nu zien wat er allemaal mogelijk is. En natuurlijk vind ik het jammer dat de zomer afgelopen is. Dat de tijd van aardbeien, frambozen en sangria voorlopig weer geweest is. Maar er komt ook veel voor terug. Binnen thee drinken terwijl de herfststormen om het huis loeien, kastanjes zoeken, weer heerlijke appels, noten en niet te vergeten, paddenstoelen. Dusch. Misschien helemaal zo slecht nog niet, die herfst.

En we mogen weer stamppot.

Appelstamppot met pastinaak

700 gr aardappels, geschild en in stukken
500 gr pastinaak, geschild en in stukken
500 gr appels, bijvoorbeeld Elstars, geschild klokhuis verwijderd en in stukken
flinke lepel roomboter
zout
250 gram spek in blokjes
1 koffielepel mosterd

Kook de aardappels en pastinaken in water met een beetje zout gaar. Bak de spekjes op laag vuur totdat ze krokant zijn. Kook intussen de appels in aanhangen water ongeveer 5 minuten totdat ze half gaar zijn, maar nog wel stevig. Houd een kopje water achter en giet af. Maak een luchtige puree van aardappels, pastinaken, mosterd en flinke klodder boter, voeg indien nodig wat van het achtergehouden kookvocht toe. Roer de appels met kookvocht en spekjes door de puree. Proef en voeg indien nodig nog iets zout toe.

Geen opmerkingen: