vrijdag 1 oktober 2010

Pizza met spinazie en geitenkaas

Mijn kleuter heeft een uitgesproken mening over eten. Zo komt het voor dat ik iets op tafel zet waarvan hij na één hap verklaard dat het vies is. Het komt ook voor dat ik iets op tafel zet waar hij slechts één blik op hoeft te werpen om te verklaren dat het vies is. Hij roept zelfs wel eens dat iets vies is als er nog niet eens gekookt is.
Ook bemoeit mijn kleuter zich graag met het eten. Het liefst eet hij elke dag pasta. Met rode saus. Elke dag.
En hij wil graag helpen bij het koken. Komt dan gezellig in de keuken staan, vraagt wat hij kan doen en weigert vervolgens alle door mij met zorg bedachte kleuterklusjes. Maar als we pizza maken komt het allemaal weer goed, pizza maken is hier een familieklus, de man en mijn kleuter maken samen eerst de bodem en daarna de rest van de pizza, ik hoef alleen maar het beleg te regelen. Onze pizza’s zijn nooit authentiek Italiaans, wel lekker, kleutervriendelijk en met groente. En met de bodem ben ik lui. Ik heb eerlijk gezegd nog nooit echt zelf een bodem gemaakt. We gebruiken altijd een (bijna) kant en klare bodem. Vaak van Koopmans, maar soms ook van Albert Heijn al helemaal klaar in het koelvak (naast het croissantdeeg)

Pizza met spinazie en geitenkaas
(bijna) kant en klaar pizza deeg
400 gr diepvries spinazie
100 – 150 gr katenspek
1 rode ui in dunne ringen
150 gr zachte geitenkaas (ook lekker met geitenkaas met honing)
Handje geraspte Parmezaanse kaas

Als er geen tomatensaus bij het kant-en-klare-deeg zit maakt u deze makkelijk als volgt: meng met de staafmixer 1 blik tomatenblokjes, 1 gesnipperde ui, 1 teen knoflook, een klein scheutje olijfolie, peper, zout, een lepel suiker en veel oregano.

Verwarm de oven voor op 200 graden. Bereid het deeg volgens de gebruiksaanwijzing. Laat de spinazie ontdooien, goed uitlekken en knijp er zoveel mogelijk van het vocht uit. Bak de katenspek in een koekenpan knapperig en snijd in reepjes. Leg de bodem op bakpapier op een ovenplaat of rooster. Verdeel eerst tomatensaus, daarna spinazie, ui en spek over de bodem. Verdeel tot slot Parmezaanse kaas en geitenkaas over de pizza. Bak de pizza in de oven volgens de gebruiksaanwijzing (meestal ongeveer 20 minuten).

4 opmerkingen:

Anoniem zei

Rrr die kleuter van jou heeft het maar getroffen! wat vond prinsesje ervan?

Irene zei

Onze prinses eet alles wat wij eten. Dat wil zeggen. Ze krijst net zo lang tot ze hetzelfde als wij op haar bord heeft liggen verdeeld dat dan evenredig over de tafel, vloer, haar haar en het deel dat dan overblijft eet ze op.

Anoniem zei

Pizza is vast heel goed voor je haar. Doei, Maaike

Anoniem zei

Hmmmmmmmmmm!